Äntligen börjar det röra på sig när det gäller sjöfarten och miljöpåverkan. Precis som de skriver i artikeln så kan man snabbt och billigt (till och med lönsamt) dra ned på sjöfartens utsläpp av olika slag. T ex med hjälp av B9Shipping som jag skrev om tidigare, Skysails och förstås Ekocharter! /Jeppe
Hej 🙂 Jag såg att du hade kommenterat hos mig ang miljöengagemanget inom sjöfarten/bland sjömän. Jag läste också artikeln du länkat till i detta inlägget.
Det är ingen lätt fråga att svara på.. Generellt så är vi som jobbar ombord bara människor – där finns från början en skillnad i tankesätt och engagemang.
Personligen så tycker jag att hos de svenska rederier jag har jobbat för mest (Broström och Wallenius) så har det funnits ett tydligt och uttalat miljöarbete för så väl sopsortering som bränsleförbrukning mm. Tex så vet jag att vi körde på lågsvavligt bränsle (vet dock inte i hur stor utsträckning det påverkar koldioxidutsläpp osv.), att vi på försök reducerade farten några knot för att se om det gick att spara bräsle på det viset samt att Wallenius jobbar för att i framtiden kankse få fram båtar som i princip kör sig själva med hjälp av sol/vindenergi.
Jag tror och hoppas att Sverige ligger i framkant med miljöarbetet tror inte att de svenska båtarna är de största bovarna om det nu finns såna i det här fallet. Frågan är ju då en båt kan frakta många gånger mer än ett flygplan – vart skulle siffrorna hamna om man fraktade allt med flyg? Kanske ännu högre..
Tack för långt svar! Om man fraktade allt med flyg så skulle de hamna mångdubbelt gånger högre. Återkommer senare! /Jeppe